w rzeczywistości
Najważniejszą linią przecinającą Świętokrzyskie jest linia 008 łącząca Warszawę z Krakowem. W ostatnich latach szlak ten traci na znaczeniu gdyż ruch pasażerski pociągów tych relacji w dużej mierze został przeniesiony na biegnącą równolegle linię CMK (004), zahaczającą województwo Świętokrzyskie wzdłuż zachodniej granicy. Głównymi węzłami kolejowymi są: Skarżysko Kamienna gdzie linia Warszawa - Kraków krzyżuje się z 25 (Łódź Kaliska - Dębica), Kielce jako miasto wojewódzkie oraz stacja początkowa dla linii 061 (Kielce - Fosowskie) oraz Sitkówka Nowiny z której odchodzi linia do Buska Zdroju 073 i obwodnica kolejowa omijająca Kielce. Pozostałe linie o znaczeniu głównie towarowym to linia 070 łącząca Włoszczowice z Chmielowem koło Tarnobrzega oraz jej "odnoga" w podg. Rytwiany biegnąca do Połańca (linia 075). Wspomnieć należy także o przebiegającej przez południową część województwa 064 tzw. Linia Hutnicza Szerokotorowa. Ruch pasażerski obecnie jest ograniczony zaledwie do linii 008, 061, 025 na odcinku Skarżysko Kamienna - Sandomierz, oraz wspomnianej wcześniej linii CMK. Większość odcinków jest zelektryfikowana, wyłączając z tego tylko bocznice towarowe, LHS oraz linię 025 na odcinku Tomaszów Mazowiecki - Skarżysko Kamienna. Prędkość szlakowa na linii 004 wynosi 160 km/h, a na 008 przekracza 100 km/h (jedynie odcinek Skarżysko Kamienna - Kielce ze względu na trudny profil ma ograniczenie do 90 km/h). Na pozostałych liniach wartości te są nieznacznie niższe i wahają się od 60 do 90 km/h. Stan techniczny po za odcinkowymi ograniczeniami jest jak polskie warunki przyzwoity niewiele jest ograniczeń miejscowych wpisanych do WOS. Lokalny ruch towarowy wraz z tranzytowym ma bardzo duże znaczenie dla Województwa, gdyż z usług kolei korzysta nawet w obecnych czasach wiele firm takich jak: kopalnie, cementownie czy elektrownia w Połańcu przez co ruch odbywa się również na liniach z zawieszonymi przewozami pasażerskimi.
|
i w świecie Trainz
Moją mapę odwzorowującą Województwo Świętokrzyskie w symulatorze Trainz tworzyłem pomiędzy czerwcem 2008 a grudniem 2013. Budowę opierałem głównie o wykonane przeze mnie zdjęcia i filmy z linii które przemierzałem przede wszystkim na własnych nogach. Jak dotąd zrobiłem około 50000 zdjęć z wypadów oraz kilkanaście godzin filmów które pomagają mi jak najdokładniej odwzorować teren wokół torów. Oprócz tego opierałem się na planach stacji kolejowych, coraz częściej pojawiających się filmach z kabiny lub ostatniego wagonu oraz na zdjęciach satelitarnych (Google Earth i geoportal.gov.pl) które umożliwiały mi dokładne określenie miejsc w których powinny znaleźć się dane obiekty. Dodatkowo do mapy powstało prawie 100 obiektów dedykowanych (nastawnie, budynki dworcowe, magazyny) a użycie do generowania terenu programu HOG sprawiło, że jest to jedna z najlepiej odwzorowanych map w Polsce. Ponadto w pełnej wersji mamy prawie 250 kilometrów realnych, zelektryfikowanych szlaków kolejowych, co sprawia, że jest to najdłuższa mapa tego typu w naszym kraju. Na stronie znajdziecie cztery wersje mapy: Demo opublikowane w styczniu 2010 roku zawierające odcinek Sitkówka Nowiny - Stawiany Pińczowskie (część linii 073), Wersja 1.0 mapy do pobrania od lipca 2010 roku zawierająca całą linię 073 (Nowiny - Busko) oraz krótkie odcinki innych linii np. 008 do Słowika, wersja 2.0 zawierająca odcinek Suchedniów - Kielce - Sitkówka Nowiny a także wydaną wcześniej linię 073, oraz pełna wersja mapy (wersja 3.0) która zawiera opublikowane wcześniej odcinki, a dodatkowo: linię 070 (Włoszczowice - Chmielów k. Tarnobrzegu) na odcinku Włoszczowice - Strzegomek, równolegle do niej biegnącą linię 065 LHS, linię 075 (Rytwiany - Połaniec), oraz odcinek Suchedniów - Skarżysko Kamienna (Lipowe Pole), wraz z całym węzłem Skarżyskim. Czas przejazdu całej mapy pociągiem osobowym wynosi ponad 3,5 godziny. Do map (od wersji 3.0) powstały również paczki dodatków zawierające wszystkie niezbędne elementy do mapy. Poszczególne mapy działają w różnych wersjach Trainz, szczegóły znajdziecie w download. |